23. aug 2010, 12:00
Antioxidanter kan muligvis sænke blodtrykket
Dagligt indtag af antioxidanter i kapselform kan muligvis sænke blodtrykket. Dansk blodtryksforsker er skeptisk, men finder undersøgelsen interessant.
Et nyt studie viser, at indtagelse af antioxidanter i kapselform muligvis kan sænke blodtrykket. Forskere fra Wolfson Medical Center i Israel gav i et halvt år forsøgspersoner kapsler med antioxidanterne vitamin C, vitamin E, coenxym Q10 og Selen. De opdagede, at blodtrykket hos forsøgspersonerne faldt markant. Peter Norsk, førende dansk blodtryksforsker fra Panum Instituttet, er skeptisk i forhold til resultaterne, men finder samtidig undersøgelsen interessant.
– Det er muligt, at antioxidanter kan have en vis virkning på blodtrykket. Den nye undersøgelse er derfor absolut interessant. Men andre undersøgelser har ikke vist det samme, så yderligere undersøgelser vil være påkrævet, før vi kan gå ud og anbefale folk at tage tilskud, siger han.
Kilde: Torben Bagge, B.T. (23.8.2010), s. 22.
