21. dec 2011, 10:00

Nyt lys over D-vitamins betydning

Institut for Sygdomsforebyggelse har netop modtaget 11 mio. kr. til et stort forskningsprojekt, der skal undersøge D-vitamins betydning for udvikling af sygdomme. Professor Berit Heitmann står i spidsen for projektet.

Giver mangel på D-vitamin i fostertilstanden større risiko for, at man senere i livet udvikler diabetes og fedme? Et centralt spørgsmål i den aktuelle debat, om danskerne får for lidt D-vitamin, og vi derfor skal til at berige fødevarer som f.eks. mælk med D-vitamin.

Det Strategiske Forskningsråd har netop bevilget 11 mio. kr. til forskningsprojektet D-tecting disease, der skal undersøge, hvilken betydning, D-vitamin hos fostre har for udvikling af sygdomme senere i livet. Professor ved Institut for Sygdomsforebyggelse under Bispebjerg Hospital, Berit Heitmann skal de næste fire år stå i spidsen for projektet, der bliver til i samarbejde mellem en række partnere bl.a. Fødevareinstituttet DTU.

Ifølge Berit Heitmann håber forskerne at kunne be- eller afkræfte hypoteser om, at mangel på D-vitamin i fostertilstanden har betydning for, hvor stærke knogler, man får som voksen – og for risikoen for at udvikle livsstilssygdomme som diabetes og fedme:

– Vores hypotese er at et foster er særligt følsomt over for mangel på D-vitamin, men også at det har betydning, hvornår i løbet af graviditeten manglen indtræder. Specielt hvisD-vitamin niveauet i den sidste del af graviditeten har været lavt kan det tænkes, at det har betydning for om fostret bliver disponeret for senere i livet at udvikle fedme -for den tidlige dannelse af fedtvævet starter netop i tredje trimester fortæller professoren.

Kilde: Bispebjerg Hospital, bispebjerghospital.dk (20.12.2011).